Kort av toalettpappersrullar å makens "badhair-day".....



Vi är ju ett gäng "pysslare" i Nässjö, som ses med jämna mellanrum och tillbringar
ett par timmar en vardagskväll ihop och det är mycket trevligt! Ibland ses vi en heldag
och gör påsk eller -julkort, som senast.
Eva K visade mej  då denna variant på julkort, visst är den kul! Eva kommer från Norge och
tog mej sej idén hit efter ett besök där och berättade att till och med bröllopsinbjudningar har
skickats i dessa  toalettsrullskort ( vilket långt ord...)!
Som jag sa till Eva - dessa kort är så roliga, så idén måste  bara vidare och inspirera fler!
Den som är medlem på Scrappiz har säkert under dagen sett toarullskorten där och hur man 
gör om sina toarullar till kort. Till er andra, kika på  www.scrappiz.se så finns beskrivning.




Här en en variant, det behövs ju inte så mycket papper till dessa kort och det finns kanske
en lagom bit bland spillpappret! Här är papper från Basic G, CB embossad tag med text från
Reprint. Utstansat hjärta med text från Hänglar, lite bling och band.



Här är en annan variant, med okänt papper, dekorkant med stans från Martha S.
Text även här Reprint, liten bjällra och band.



Snö-gubbemodell med papper från Basic G, snöflinge-charm från Pernilla R`s
utrensning. Text Magnolia.

Hoppas att ni tyckte detta var kul och att ni  fick lite inspiration till att  göra ett eget toarulls-
kort! Pysseldottern tyckte att de blir perfekta till att sätta i blomstergrupper vi brukar ge bort i
juletid och jag konstaterar igen att barn har SÅ bra upppslag!
Detta var en av min sista beskrivningar på ett tag, om ni tycker att jag är tröttsam på så vis .
MEN jag har två anledningar att jag har gjort en del den sista tiden:

1. äntligen har jag, som har varit helt pantad på området att  få in bilder från kameran till datan 
    lärt mej det.........min stackars familj blev helt galen över att jag jämt behövde hjälp med det, 
    så en dag bara bestämde jag mej - nu kan jag....fast ibland är jag tvungen att hojta på hjälp......

2. jag tycker också att det är så roligt att inspirera folk och då även visa hur man gör, så fler tex
    kan göra toarullskort!



Kortet ovan är ett DT-kort till Hobbyhuset med Sarah K stämpel. Detta motiv heter "Christmas
preparations". Papper är Maja design, Skogspromenad, de läckra Prima sammetslöven i bruna
nyanser. Text QK Khaki och noter. Färgläggning med hjälp av mina tuschpennor le Plume och
dove blender. Allt material utom den stora halvpärlan hittas i Hobbyhusets shop och det finns även
möjlighet att beställa av de nya motiven av Sarah K, som är så söta!

Det där med yrken och vad man vill bli när man blir stor är ju ganska kul att samtala med barn om.
Vår minsta tjej sa när hon var liten att hon skulle bli antingen en Viol, Musse Pigg eller frisör.......
Hon pysslar jämt med hår, inte bara sitt eget utan ofta mitt och finns det något mer avkopplande än
någon som pysslar med ditt hår? Så det är klart jag ställer upp som testpilot!

Ett sånt yrke som frisör är nog något man har i händerna eller inte och hon har fått en rejäl dos i sina händer ,
det är ett som är säkert!  OCH garanterat, hon har inte ärvt det av mej, jag är värdelös på att klippa i hår, så det
undviker jag så mycket det går!
Lite tofsar och flätor jovisst, men inget som har med en sax i hår att göra - det finns människor som ångrat
det väldigt......Min pappa menade en gång att jag skulle klippa hans hår lite och han fick åka till frisören i stan
dagen efter......

Dottern leker således ofta,ofta frisör och jag brukar vara tacksam kund. Hon har sina frisörsaker på stykbrädan
och det är allt från platt-tänger, borstar, mängder av klämmor,snoddar och dylikt.
I våras var jag mycket avkopplad och somnade nog till lite, men vaknade snabbt till liv då det brändes gräsligt
i pannan och jag skrek rakt ut!  Det var frisören som lockade håret med en väldigt varm locktång och slant lite.....
Men lite får man väl tåla, eller hur? Och ärret i mitt hårfäste blev ett minne av hennes tidiga frisörutövande....

En morgon var maken på stor inköpsrunda av diverse matvaror, då våra förråd var tomma och behödve påfyllning.
Trots den tidiga morgonen tyckte han att  alla log så glatt mot honom där han sprang runt i affären och han nickade
och  log tillbaka. Likadant var det i nästa affär och nästa med......
När han kom hem med alla matkassar  frågade jag om dottern hade haft ett frisörpass på morgonen med honom
och han undrade hur jag visste det?
Jo, hon hade satt dit ett stort ljusblåglittrigt hårspänne i hans korta lugg och det hade han knatat runt med på inköpsrundan! Inte undra på att alla log mot honom med det i luggen.......

Nu förtiden checkar vi oss en extra gång, så man inte går ut med något konstigt i håret. Fast jag ska nog tala ganska
 tyst om det......Jag knallade iväg till  tösens skola med en stor klädnypa i luggen när jag hade den på utväxt och blev helt
galen när jag hängde tvätt och luggen bara for ner.....Men man "tager väl vad man haver sa Kajsa Varg" och det kan väl stämma väl in på toarulls-korten med!

Ha en trevlig avslutning på veckan och pyssla lugnt i julrushen som nu börjar så smått!

Skutt å Kram!






Kommentarer
Postat av: MarieG

Tack för ett gott skratt - igen! Tänk så det kan gå!!! Dina toarulle-kort är underbara!!!

2008-11-27 @ 20:20:38
URL: http://marieg-scrapblog.blogspot.com/
Postat av: Åsa/asamia

Å så mycket fint!!

Hoppas du har det bra, hör av dig om du ska till jingel jangel.... ;0)

2008-11-27 @ 20:24:04
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: Tesa

Coolt!! Måste prova ngn gång :o)

2008-11-27 @ 21:18:28
URL: http://tesapysslar.blogg.se/
Postat av: Zara

Så mycket fint du skapat, du är full av kreativitet!

Kram

2008-11-28 @ 11:31:35
URL: http://zarasrum.blogspot.com/
Postat av: Angelika

Jätteroliga och fina annorlunda kort du gjort! Har redan sparat en tom rulle, hoppas på att kunna prova denna variant snart :-)



Haha, ja det såg nog allt lite kul ut med ett glittrigt hårspänne i luggen men sånt får man väl bjuda på när man varit hos en liten duktig frisör! :-)



Trevlig Helg och Tack!

Kram kram

2008-11-28 @ 17:18:41
URL: http://www.angelikasscrapblogg.blogspot.com
Postat av: Helen

Vilken rolig idé! Måste nog testa den någon gång!

2008-11-28 @ 18:39:42
URL: http://helenspysselpapp.blogspot.com
Postat av: SusanneSj

Heeeej,

long time ago.

Jag trodde inte du kunde överträffa dig själv. Det har du sannerligen gjort nu. Kortet du gjort är så lysande snyggt!

Idéen med toarullarna är bara såååå bra. Dina "toakort" är urtjusiga.



Du har en award att hämta hos mig.



kram kram o trevlig helg

Susanne

2008-11-28 @ 19:06:21
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Mill@n

Dom är supersnygga Lotta!! Det skall absolut provas! Dagens första skratt tackar jag också för s

2008-11-29 @ 10:05:33
URL: http://millanspyssel.wordpress.com
Postat av: Cicci

Vilka läckra kort det blev. Måste kolla in det på scrappiz.

Tur att yngtsa sonen inte läser så bra ännu. Han älskar att leka frisör, men håller sig till borstar och spännen.

Kramiz

2008-11-30 @ 12:03:35
URL: http://ciicciiha.blogg.se/
Postat av: Mia

Härliga människa vad underbar du är med dina historier! På tal om barn och vad de vill bli när de blir stora...när jag och yngsta dottern en dag för längesen satt och diskuterade detta sa hon att hon ville jobba utomlands. Hon vill jobba i Nigeria. Fast sa hon...då kan man ju få den där sjukdomen. Jaha, sa jag...menar du malaria då? Nej, sa hon...den där...vad heter den nu igen....jo, apartheid (säkert felstavat!). =) Inte lätt att skilja på alla begrepp! Superläckra toarulleskort!!!



Ha en trevlig första advent!



Kram!

2008-11-30 @ 12:05:03
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: mia.t

De där toarullskorten är supersnygga Lotta, det vill jag också prova på. Den där spetsstansen har stått på min önskelista länge nu, jättesnyggt.



Kortet till Hobbyhuset är också jättefint och jag har fått mig ett gott skratt här på morgonkvisten åt era hårliga äventyr =D Du har verkligen berättartalang och en härlig familj!!!



Stor kram på dig och hoppas du får en fin start på veckan!

Mia

2008-12-01 @ 10:12:17
URL: http://miatsblogspot.blogspot.com
Postat av: Cathrin

Hej Lotta! Ja nu har jag fått mej en stund av skratt igen.Och tänk va vad man kan få ihop av en sketen dassrulle,wow. Kram på dej Cathrin

2008-12-02 @ 09:30:17
URL: http://cathrink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0