Resebilder från USA



Efter lite förseningar kom vi fram sent till New York på fredagskvällen. Passering av pass,
hämta väskor, immigrantkontroll och inchecking av väskor tog knappt 80 minuter, så det kändes
mycket smidigt.Vi landade i Philadelhia för vidare tur till Newark flygplats, flygningen
dit var ganska försenad, men jag var glad ändå för den korta flygturen bjöd på mycket
fina vyer från ovan med NY i kvälls-skrud.
Väl på biluthyringen såg vi till att få GPS, trots våra dåliga erfarenheter innan av detta ting.....
Tidsskillnaden är sex timmar och då är Sverige före i tiden, så man började bli ganska mör och
seg i huvudet och det var kanske rätt bra ändå - för GPS:en gjorde snabbt en recalulation, vi
missade tydligen en avfart.....och det stod Broadway på vägskyltar, 6:e gatan och jag som var co-
driver såg röd/vita glitterbågar över gatorna vi passerade. Maken konstaterade helt enkelt
"china town" och så for vi vidare på nära håll av Empire State Building och allt var mycket
vackert med alla neonljus!! Vi for även förbi Madam Tussaud, gatan ovanför på bilden och jag
 tyckte det var lite konstigt..... Vi åkte över två broar, Brooklyn Bridge och Manhattan bridge och genom 
en lång tunnel innan vi konstaterade att vi varit "mitt i smeten" en fredagskväll.......
Sedan gick det lätt att hitta till vårt boende på andra sidan Hudson River i delstaten New Jersey
och vi somnade snabbt  efter 24 h resande.




Vi vaknade pigga och tog bil till en tågstation en bit ifrån för vidare färd till New York.
Jag undrade en hel del över typen av människor som steg på tåget under timmen
in till NY, det kändes inte riktigt  konformtabelt om man så säger....aningarna besannades
sedan, då en bussguide berättade att på vår tåglinje ligger en av USA:s mest våldsamma
platser och han helgen innan hade åkt dit med en kompis på lite äventyr och hamnat
i skottlossning......Min taktik är att alltid hålla kartan i väskan, bara prata engelska och se
hemtam ut....vi klarade oss bra under våra fyra resor , tack å lov!
Vi var väldigt turistmässiga och åkte röda londonbussar med guide och det är bara att rek-
ommendera tycker jag faktiskt. Vi fick se mängder, mycket byggnader och platser från film-
inspelningar osv. Det fanns även en kvällstur, NY by night, som man verkligen skulle ta
chansen att uppleva enligt guiden, men som vi sa:
-Det gjorde vi igår i bilen! Huvudskakningarna som guiden gjorde säger väl allt ......är det inte
därför folk har GPS - för äventyrens skull, eller??!!



Stormen Hanna anlände frampå lördagen och regnet VRÄKTE ner och det var en
konstigt känsla för regnet var ljummet! Så vi tog bla vår tillflykt till världens största
Toys for u´s varuhus vid Time Squares och där fick jag och alla mindre barn kram
av Sunshine Bear och ni ser väl på mina ögen hur mycket nallen strålar.......
Ett besök på Macys blev det med och jag har aldrig sett mycket väskor någon gång,
vilken upplevelse!! Macys ska tydligen vara världens största varuhus, och jag ville strax
ut därifrån för det var så mycket folk där. Efterår fick vi veta att det var en av få readagar
och folk passade då på att fynda.



På våra bussturer under helgen fick vi se många miljöer från olika filmer, Will å Grace,
sjukhuset Emma i friends föddes på, Sex and the City och många,många fler.
 Bilden ovan är från Seinfeldts och avsnittet med "soppnazisten", som är en av
de mest roliga avsnitten. Innan vi for tillbaka till Somerset där vi bor hann vi med ett
besök på American Museum of Natural History  bredvid central Park där "natt på museét"
med  Ben Stiller delvis pelades in.Tågresan tillbaka gick bra utan missöden och stopp.
(på lördagskvällen stannade tåget i en mörk tunnel och där blev vi sittande.....det gick
inte att laga tåget ordentligt, så vi kom hem ca två timmar för sent efter extrainsatt tåg osv.)




Här är lite av utbudet till halloween och då utklädningskläder till hundar och katter.....
Det kanske skulle vara något med djävulsvingar till Maja/melon (Elin) eller pumpadress till
Max Linda/knorrigt? Det är häpnadsväckande vad man kan hitta i helt vanliga
affärer, man upphör aldrig att förvånas!



Trots nästan 30 graders värme utomhus tar jag på mej kofta när jag går in i affärer,
airkondtion finns överallt och det kan bli ganska så kyligt. Du får väl ta med dej en
tjock fleece U. när ni åker hit! Här ser ni mej spana på olika stämplar på Michaels,
men jag visste inte vad jag ville ha, så det blev inga stämplar inhandlade igår ivarjefall.....




Mycket är stort i USA, kolla in dessa dojjor - de i brunt är i st 42, de grå i 47.5
och de andra "pråmarna"är st 55!!! Det som gör mej mest häpen är att det finns
många olika  sorters 55:or!



Band handlade jag desto mer, kolla utbudet!!! Bandhyllan räcker hela vägen och
bakom mej är de bredare banden. Köpte mest smårullar, guld, turkos och lite
till jul och mer lär det bli, bandtokig som jag är!




Ett helt vanligt halloween inslag i en affär, samt att dessa dockor gör otäcka ljud.
Tror ni det hade funkat i Sverige? Nja, jag än ganska osäker på det, man hörde
barn som skrek när de passerade och det kanj ag förstå!

Nu ikväll ska vi utforska området häromrking lite mer, receptionen har hjälpt mej med
en adress till en scrapbookingaffär och det måste jag kolla upp!

TACK, snälla rara ni över alla kommentarer om min tårtbakelse, som dessutom hamnade
på Scrappiz första sidan (jätteglad och överraskad))och alla lyckönskingar till min resa!
 När jag kommer hem och det lugnat ner sej tänkte jag koka ihop ett recept på tårtan, så fler kan
baka, vad tror ni om det?
Det är underbart att ha så goa bloggvänner som ni, det betyder massor för mej, så tack ännu en gång!

Over and out - Take care!

LOTTA

Kommentarer
Postat av: sari

vilken resa!!!! Vadå köpte inegnn stämpel??!!chockad fast hade jag stått framför så många hade jag fått sån beslutsångest själv...S Skönt att ni har haft detbra o att ni är välbehållna hemma! Tack för bilderna!

2008-09-10 @ 07:07:16
URL: http://sari-sariscards.blogspot.com
Postat av: Camilla Millas

Åhh vilken mysig resa, och vilka svåra val du stod inför;). Hade blivit som för dig om jag stått där:).



Ha det så bra!



Kramar

2008-09-10 @ 07:14:17
URL: http://millaas.blogspot.com/
Postat av: MarieG

Förstår att du har det helt underbart!!! Hoppas du får med dig några stämplar hem till slut (men jag behöver nog inte oroa mig för det, eller hur)!!

Ha en bra fortsättning på resan, det händer alltid spå mycket runt omkring dig - och jag njuter av att läsa dina berättelser!!!

Kram Marie



2008-09-10 @ 07:41:10
URL: http://marieg-scrapblog.blogspot.com
Postat av: Linda

En halloweenkostym till Max, det hade verkligen varit något! Så hade han kunnat ha en liten påse runt halsen och gått runt och tiggt godis. :) Åt sin mamma då förstås. ;)



Det ser underbart ut, vilken massa band, helt otroligt! Du måste bli fattig på det där stället.



Ha en fortsatt trevlig resa!

Kramar

2008-09-10 @ 09:11:14
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Ewonne

Vad kul att få läsa om din resa! Ska själv till New York i oktober så detta var jättekul att få se :)

Hoppas det blir fortsatt bra för er på resan! :)

2008-09-10 @ 10:23:41
URL: http://ewonnes.blogspot.com
Postat av: Lene

Vad mycket fina kort ni har tagit. Jag vill ochså ut och resa!



Kram

Lene

2008-09-10 @ 12:51:05
URL: http://lenespyssel.blogg.se/
Postat av: Lise-Lott G

tack för titten på korten och att följa din USA-tripp. jag hoppas du har en bra tid där borta i stora landet i väst.



ha det gott.



kram Lise-Lott

2008-09-10 @ 14:04:35
URL: http://liselottg.blogg.se/
Postat av: AnnikaS

Vilka underbara bilder du tagit. Hoppas att vi får se och höra mer om resan.

kram Annika

2008-09-10 @ 15:27:57
URL: http://annikas-kreativa-sida.blogspot.com
Postat av: Mia

Så kul att få se lite foton och få läsa om hur ni har det! Den bandaffären gick inte av för hackor precis! =) Hoppas du hittar mycket skoj i scrapaffären.



Kram!

2008-09-10 @ 16:15:32
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Petra S

ååhhhhh, vad avis jag är !!

Njut av allt och hoppas att du hittar mer pyssel, de där banden såg inte alls fel ut. Min Cuttlebug är inköpt på Michaels !

Kramis and take care !

Love from Petra

2008-09-10 @ 19:01:33
URL: http://petras-place.blogspot.com/
Postat av: Anita

Hej käraste!

Tack till dej som är en så go bloggvän och pysselvän. Jag är himlans glad att vi "hittat" varandra.

Jag ler med hela ansiktet när jag ser dej och nallen. Vilken underbar bild!

Och du - tror du jag blir avundsjuk eller? På alla band och stämplar som du får gotta dej med.

Kom snart hem, and be careful outthere!

Hugs, Anita

2008-09-10 @ 21:34:50
URL: http://anita.bloggagratis.se
Postat av: mia

Nice to hear from you! I´m not jellous att all, that you are over there and all things you see.... at home it´s just raining and our pond is sone take over our hole garden. This saturday its scrappmeating at Hildas. I dont know jet if i shall go. take care off you! and i hope you understand my bad english! Hugs and kisses/ Mia moppen Holm

2008-09-10 @ 21:52:33
URL: http://www.golvmopp.se
Postat av: nancy

ÅÅå vad avundsjuk jag blir jag vill oxå till USA snyftska bara få med gubben på de.

Tack för titten

2008-09-11 @ 01:06:31
URL: http://pinknanc.blogg.se/
Postat av: Hella

oohhh..jag är fantastisk avis på alla coola grejer du kollat på där borta i "uvesa" ;)

2008-09-11 @ 02:10:50
URL: http://hellabella.blogg.se/
Postat av: monica

Åh vad kul ni verkar ha...*inte alls avis* Ha det så bra "over there"!



Kram!

2008-09-11 @ 06:09:36
URL: http://leamon.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Det verkar va en händelserik resa! Hoppas fortsättningen blir lika trevlig. Tror jag ska baka lite muffins att smaska på i väntan på ditt tårt recept =) Kram

2008-09-11 @ 14:17:54
URL: http://mammaalekspyssel.blogspot.com
Postat av: lenislenis

Du verkar ha haft en härlig resa! Din bakelse är alldeles underbar!

2008-09-11 @ 14:48:50
URL: http://lenislenis.blogg.se/
Postat av: Åsa/asamia

Åh vad roligt du/ni verkar ha därborta! Avis när man ser allt fint!

Jag skrev i förra inlägget, men allt försvann gång på gång, hoppas på bättre tur nu.....

Tårtan är bara.....WOW ....och man sitter mållös och bara stirrar...hur kan nån göra nåt så fiiiint?

Kram

2008-09-11 @ 17:17:54
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: Ullis

Halloj LOtta! Nu mår du va?! Är det så kallt behövs nog både fleece och underställ. Hoppas du tar lite foton som man kan få se när du kommer hem... (till regnet!). Kram Ullis

2008-09-11 @ 19:57:39
Postat av: SusanneSj

Vilken härligt underbar resa, helt fantastiskt.

Den där bandhyllan skulle jag kunna ge vad som helst för att gå och shoppa i, WOW.



Stor kram till dig o trevlig helg

2008-09-11 @ 21:07:18
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Kamilla

OMG gapar så hakan tar i golvet jag får ståpäls över hela kroppen JAG VILL TILL USA!!!

Dom kan det där med shopping amerikanerna!

Så underbara bilder du bjuder på :)

2008-09-12 @ 10:51:09
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: zizzi

Det ser verkligen härligt ut!!! Kul att du delar med dig!!! Älskar din Papptårta!!

Kram

2008-09-12 @ 23:06:50
URL: http://cissi74.blogg.se/
Postat av: Maria O

Vet inte vad jag ska säga efter att ha läst detta inlägg!! Står med hakan i gatan!

Å jag som så gärna vill åka till NY. Skottlossning , på riktigt. Hu.

Kanske blir det kanarieöarna..he..he



Kram Maria



2008-09-12 @ 23:44:55
URL: http://www.mariasvra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0