Tilda, kråkan och ingen taktkänsla....

image365

En underbart söt liten Tilda från Magnolia med sin syrenbukett sittande på den
"maskade" muren. Motivet är färglagt med enbart MCP-teknik och då Faber-Castell
pennorna, som är så roliga att jobba med! Papper Daisy D och Prima blommor sprayade
med glimmer mist.
Texten är QK Daisy, som den äldsta dottern länge tyckt ska finnas bland mina QK alfabet.
Inte för att hon gör egna kort, men stilen påminner starkt om hennes egen handstil och det
 är ju ett skäl som gott om något! Och det lilla skinnialfabet är väldigt användbart och jag ångrar
 inte en sekund att jag följde hennes smakråd! Hon är klockren på att välja färger osv till kort,
 men aldrig att hon skulle komma på tanken att göra något, men lillasyster är ju desto mer
intresserad.... Tur att vi alla är olika, alla bär väl på sin talang inom något område, tror inte ni det?
Kortet ovan har hon hjälpt till att "designa", då hon och hennes kör hade avslutning i helgen
och det hamnade tydligen på min lott att fixa ett kort.......



image367

Här är en bild på min äldsta tjej under helgens avslutning och här ser vi hennes stora
talang, sjunga svenska visor och bevara vårt kulturarv där. Hon brinner för sin musik
och denna genre och får stora möjligheter, då hon även kom in på kommunens musiktillägg
när hon började gymnasiet i höstas. Det är roligt att barnen har  intressen och musiken
har tjejerna gemensamt och det glädjer mej! Det är även bra att jag inte får "ont i öronen" av
dessa visor av bla Dan Andersson och Wiehe, som hon framträdde med igår och "Flickan
och kråkan". Fast melodican, ett litet slags blåspiano blir jag galen av och även lite när
dragspelet kommer fram......

TACK ,Marie och Marja för utmaningen om de tre sanningarna! Det är inte så länge sedan jag
svarade på dessa frågor, kolla inlägget "Sindy, utmaning..." men jag blir glad att ni tänkte på mej!
Den som känner sej hågad och manad kan anta utmaningen, som osökt kommer mej att
tänka på en av mina sanningar nu  när jag rör mej i musikens svängar idag.....Jag SAKNAR
totalt taktsinne
när det gäller musik och det är ärvt från min pappa ( så jag vet vem jag kan
skylla på....) "Pysseltjejen" fann sitt instrument när man kunde besöka musikskolan och prova
olika, hon klev in i fiolrummet och hela hon sken upp - hon fick en lagom fiol i sin hand och sedan
spelade hon "blinka lilla..." rakt av och det hade inte storsyrran kunnat lära henne innan....
Lyckan var stor när lektionerna började i höstas, men jag fasade lite för det kommande gnisslet,
men den oron var obefogad, hon har tydligen fiolen i blodet....Så innan jullovet övade de lägligt  på
"Bjällerklang" och jag satt utanför lektionrummet när läraren, som dessutom är riksspeleman,
for ut och drog in mej för han ville ha hjälp. Han brukar ha bjällror runt foten när han och eleven spelar "Bjällerklang", men när jag med mina duktiga "musikbarn" var i närheten så kunde väl jag bjällra i takt?!

-Njaää, tyckte jag det här är ingen bra idé
, för jag är i total avsaknad av takt när det gäller musik....så jag
tror nog inte att du ens vill att jag ska försöka! Men han gav sej inte och där satt jag på en stol och
koncentrerade mej hårt på att hålla takten och det lät inte alls bra.....mitt i låten avbryter han och
utan ett ord sätter han bjällrorna runt sin fot och nickar mot dörren. Jag fattade hinten och  slank ut och
sa tyst ett " jag sa ju det". Dottern var mycket besvärad och suckade och skämdes, men läraren insåg
för all framtid att min taktsinne är helt förlorat, så nu hjälper jag till med notställ och belysningar när det
vanskas konsert och jag kommer nog ALDRIG bli tillfrågad igen vad det gäller komp!
Den stora tösen låg dubbel av skratt  efteråt och önskade att hon fått vara med och se allt elände.....

Hej hopp på er alla och det  SUPERBRA vare sej ni har taktkänsla eller ej!

image368

Kommentarer
Postat av: Lise-Lott G

gillar dina kort och dina små historier.

ha det gott du också.

kram från Lise-Lott - som också saknar taktkänsla

2008-05-26 @ 20:54:59
URL: http://liselottg.blogg.se
Postat av: zizzi

Vad vacker din äldsta dotter är! Och så kul med ett sånt intresse!!
Kortet är wunderbar som vanligt. Härligt färglagt!!!
jag försöker maila dig!
Kramar i massor

2008-05-27 @ 09:39:00
Postat av: Cathrin

Härligt sommarkort och TACK för att du bjuder på dej själv och ger oss alla många goa skratt framför datorn.Kram Cathrin

2008-05-27 @ 09:58:07
URL: http://cathrink.blogg.se
Postat av: Linda

WOW vilket sött kort, alldeles underbart! :)
Taktkänsla har jag i alla fall, men sjunga kan jag inte. Sambon sätter igång radion i bilen när jag börjar, det är nog inget bra tecken. Men jag brukar gå runt och sjunga här hemma när ingen hör, haha (förutom Max då, men han är den enda som gillar det).

Kramar!

2008-05-27 @ 10:24:14
Postat av: Petra/Paradise

Supersött, somrigt kort!! Alltid lika fina när du gör dem, ska du veta!! =)
*hihi* som sagt, dina små historier är så roliga!! HUr kommer du egentligen ihåg dem alla?? *impad*
SJälv har jag bara en massa pinsamma fyllehistorier! ;P
Kramisar Petra

2008-05-27 @ 15:29:30
URL: http://paradises,blogg.se
Postat av: Gunilla/Nilla

Hej på dig du glade speleman!
Du gjorde iaf ett försök om så kanske inte så lyckat. Friskt vågat hälften vunnet, eller hur;=D!!
Hade en vännina när jag var yngre som spelade klarinett och hunden satt bredvid notstället och ylade värre än klarinetten. Det var en syn vill jag lova!
Det var väl inte så konstigt att det blev du som skulle göra kortet. Där har du en STOR talang iaf! Det är ett härligt sommarkort!
Nu blir det lite TV-tittande innan sängen kallar.
Sköt om dig och ha en härlig vecka
kram/Gunilla

2008-05-27 @ 21:32:45
URL: http://kortnilla.blogg.se
Postat av: Maria O

Tack för ett gott skratt. Glömde helt bort ditt fina kort. Det är samstämmigt iallafall.

Kram Maria

2008-05-28 @ 08:26:22
URL: http://www.mariasvra.blogspot.com
Postat av: Chruss

Haha - du är för härlig!
Fint kort -underbart foto på din dotter!
Jag kan inte heller hålla takten men av andra skäl. Kommer ihåg när vi på högstadiet skulle spela efter vår lärare och han satte mej på basfiolen, han visste ju att jag hörde som en kratta men det ordnar sig, friskt vågat hälften vunnet liksom. Efter en stund bad han mej vänligt att bara låtsas spela...*fniss*. Händerna levde liksom inte med svänget på rompan och de andras spelande - å andra sidan var vi några stycken som bara skulle se snitsigt glada ut....
Så numera hävdar maken och jag att vi bara kan spela grammofon och bara det ORDET får ju ungarna att glo på oss som vi var några UFOn...

2008-05-28 @ 11:13:46
URL: http://chruss.blogg.se
Postat av: Tina

Vad kul att dottern gillar gamla visor!
Älskar att höra andra sjunga dom men spelar aldrig sånt hemma....
åh du tusen tack för det ljuvliga paketet som kom igår!
Har provat stämpeln nu på morgonen och den är så söt!

2008-05-28 @ 11:22:10
URL: http://www.alltidsvart.blogg.se
Postat av: Elzie

Grattis i efterskott!! Vad jag har varit dålig på att vara härinne då. Du har gjort så mycket fint som jag inte sett innan.
Och dottern äras som hon äras bör. Jättekul med en så ung tjej som vill sjunga av vår visskatt.
Hoppas ni har en skön och solig kväll.
Kram Elzie

2008-05-28 @ 19:23:39
URL: http://essemia.blogspot.com
Postat av: Anonym

Så himla sött kort!! Dottern har mycket god smak, även om hon inte pysslar själv. =) Fotot på dottern med gitarren påminner lite om min äldsting...hon har helt enkelt snott min gitarr! Jag får nöja mig med att spela för ungarna på jobbet numera. =) Gillar din "takt-historia"....jag nästan se (och höra) dig när du muttrande går ut därifrån och säger "det var ju det jag sa". Nåja, har du inte taktkänsla så har du något annat....typ pysselkänsla! =)

Kram!

2008-05-28 @ 21:24:54
Postat av: Mia

Det var alltså jag som skrev inlägget ovan. =)

Kram MIA!

2008-05-28 @ 21:25:42
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: babbalalla

kul o läsa dina små anekdoter, samlar du de i ett album och buntar ihop de med BIAn? Kul att spara för framtiden?!
Så läckert kort somrigt kort du gjort! Jag lärde mig spela gitarr på skolan - men nu var det evigheter sen jag spelade något alls, den tycks bara stå och samla damm... ha det gott!

Tjingeling!

2008-05-28 @ 21:40:18
URL: http://babbalalla.blogg.se
Postat av: Kamilla

Så himla fint kort & härligt du delar med dig =)
Kram =)

2008-05-28 @ 23:39:26
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: Malin

Jättefint kort =D Så söt dottern är!Du måste vara ruskigt stolt!! och vilken tur att hon inte har ärvt ditt taktsinne då ;P

Ha en härlig torsdag!!
Kram

2008-05-28 @ 23:53:14
URL: http://majamelon.blogg.se
Postat av: SusanneSj

Jösses i min lilla låda vilket fint kort!

Duktig tjej du har du, vilken talang.

Kram på dig o go helg

2008-05-29 @ 23:02:37
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Mia

Ville bara kika in för att önska en trevlig helg!

Kram!

2008-05-30 @ 22:35:12
URL: http://joggemia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0