Snöbollar, LÅNGöron till Hobbyhuset å pinnar på rymmen....



Då jag såg denna idé i  Pysselfrökens blogg med de "frystorkade snöbollarna",
tyckte jag att Maja Designs vinterpapper från Hobbyhuset var som klippt och skurna
till min variant av "frystorkade snöbollar".
Jag har använt QK Blossom och Sophistcated till texterna och QK  vante samt snöflinga
med stickles på.



Maja Designs papper väcker skaparlusten och det blev även en tagbook som
DT-jobb åt Hobbyhuset med tags på våra "långöron",  kaninerna. 
Hobbyhuset saluför även stämpelmotiv från Tingtura
och här ses ett kaninmotiv,
men jag har klippt bort molnen. Färgläggning Promarkers och lite akvarell.
Text på framsidan QK Khaki och Vixxen.

 

Här är bilder på baksidan och tagbokens uppslag med hjärtan från QK.



Insidan med tags på våra tre kaniner ser du här. Text med skugga är QK Honey
och det var det första alfabetet jag skaffade och det känns väldigt användbart .
Lite roligt med skuggorna med som variation.
Visst är vinterpapprena finstämda och passar så bra tillsammans!

 

Småbilder på uppslaget utan tagsen, jag sydde sömmar med symaskinen
och i jeansfärgad tråd. Du hittar allt material från Hobbyhuset, förutom några
band till tagsen som fanns i min "braiga lådda".

 

Vår allas Farbror Mel är en stor vädurskorsning på snart sex år och som synes
gillar han att vara ute i snön en skön vinterdag, såvida han har sin hundtröja på!
Han är en myskanin som har tagit STORT utrymme i allas hjärtan med sitt god-
modiga sätt att vara kanin på!

 

Elvira är en  mycket snäll tös på fem år och en dvärgvädur och trots tillflykten på ena
dotterns mage ute i snön är hon väldigt förtjust i att gräva tunnlar i snön. Hon gillar att
springa och springa och gräva vare sej med tröja eller utan!
Elvira gillar att gosa och är mycket försynt i sitt sätt.

 

Och sist lille Sune Sockergryn som bara är drygt två månader  kom till oss
precis innan jul. Sune "Banderas", som jag kallar honom är en  rolig och glad
dvärgvädur. Han är väldigt trevlig och vill gärna vara med oss, både i famnen eller
busupptåg på golvet och han bådar gott, denne lille "spralleman"!

Ni missar väl inte att det varje månad i stort sett är en tävling på Hobbyhusets
Inspirations blogg!
Denna månad ansvarar Essmo för tävlingen och det gäller både
LO:s och kort och utgår från Essmo/ Karins skiss - du hänger väl på!

Idag skrev jag ju lite om våra kära "Långöron", har ni husdjur? Jag är uppvuxen på landet
och vi har alltid haft katt och hund, en svart labrador och även kaniner på sommarloven.
Och, javisst, ett år hade vi en get, Betty som fick en liten killing som vi döpte till Suzette.....
Denna Betty ställde till en hel del ofog, Morsan har än i dag en bula kvar på benet.....

Under en period hade vi även vandrande pinnar, kommer ni håg såna!  Det var länge sedan
jag såg några "pinnar" i någon zooaffär ivarjefall!
Man förvarade dom i en burk modell större eller akvarium, sand på botten, torra pinnar som
de mestadels befann sej på och man satt och stirrade så ögonen blev röda för att inte missa
när de rörde sej..... De var bara några cm när vi fick dom och de växte och blev ganska groteska
och vi tyckte dom var lite halvläskiga.
Morsan matade dom med gurksivor och blad från Saint Paulablommor och hon var alltid snabb
när hon lyfte av nätet upptill. Vi hade aldrig någon tur med pinnarna, så till vida att det blev några
småpinnar, ungar.
Men våra skolkamrater ett par kilometer bort hade väldig tur och vips såg man mängder av småpinnar
i deras akvaruim, jag tror det rörde sej om nästan ett hundratal!!!!!!
En morgon,  i vintertid satt  vi alla och glodde lite förstrött i skolbussen  - plötsligt stannade någons
blick  - milda makaroner,  det rörde sej på T.s mössa och vad var det i M.s hår????

Exakt, vandrande pinnar på rymmen i vinterkylan - det blev ett fasligt pådrag, alla letade nu febrilt
efter pinnar och vi hittade över tio stycken på säten, halsduk och skolväskor........
Framme i skolan tillkallades pinnarnas stormatte utrustad med rejäl glasbruk för vidare transport
hem till akvariet. Pinnarna hade tagit sin tillflykt, då en av husets barn inte lagt över nätet ordentligt
och då de var placerade på en bänk i hallen hade de rymt och följde på så vis med till skolan!
Har ni haft några vandrande pinnar och rymde dom?

Önskar er alla en trevlig kommande helg - Ha det gott och var rädda om varandra!






Kommentarer
Postat av: Linda

Så fint! :) Och frystorkade snöbollar, coolt!

2009-01-15 @ 19:41:38
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Vikkan

Men herre vilken söt tagbook! Vilken fantasi!!! Jag önskar jag hade hälften så mycket själv...!



Å visst hade jag och syrran vandrande pinnar! De rymde och försvann allihop! Mamma hittade dem när hon städade men då var de döda! snyft

Sen hade jag och syrran alltid grodyngel som vi fångade på våren. Det var så häftigt när man först såg romen och sen när det blev små simmande yngel. Vi hade tur med ett av ynglen som faktiskt blev en groda. De andra dog ju tyvärr! Men en dag när vi kom hem från skolan var han borta och vi hittade honom aldrig. Det var ett riktigt grodmysterie!



Ha en härlig helg!

Kram Vikkan och busfröna

2009-01-15 @ 20:00:20
URL: http://vikkan76.blogg.se/
Postat av: Cicci

Nu blir jag riktigt sugen att göra något kort. Jag hoppas innerligt att tiden i helgen räcker till. Frystorkade snöbollarna var ju bara för läckert.

Inga rymmande pinnar att skryta med här inte.

Kramiz

2009-01-15 @ 21:40:09
URL: http://ciicciiha.blogg.se/
Postat av: Kamilla

ooooh så snyggt!!!:D

Me looove också maja design!!

2009-01-15 @ 23:35:21
URL: http://kamillasscrapping.blogspot.com
Postat av: eyovine

Haha vad fyndigt med frydtorkade snöbollar =D

2009-01-16 @ 10:20:21
URL: http://stokk-eyovine.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Här är det full rulle på skapandet. Härliga alster i mysiga färger och som vanligt med fina detaljer. Alltid massor av inspiration att hämta med sig "hem"!!



Syrrans yngsta dotter fick vandrande pinnar av oss i julklapp 2007. Men dom var inte roliga så länge att dom hann föröka sig. Undrar vart dom tog vägen;=D!!



Sköt om dig och ha en underbar helg.

Kram/Gunilla

Du har en liten award i min blogg.

2009-01-16 @ 13:22:54
URL: http://kortnilla.blogg.se/
Postat av: Pysselfröken

Åh så roligt! Vad glad jag blir!! Och så himla, himla superfint det blev.

2009-01-16 @ 19:10:29
URL: http://mummylade.wordpress.com
Postat av: Mia

De där frystorkade snöbollarna ser smaskiga ut! Tyvärr är jag så mätt på cheesecake att jag inte skulle orka smälla i mig några. =) Din tagbook är underbar!! Jag riktigt känner hur det börjar dra i pysselnerverna... Vandrande pinnar? Nej, jag har aldrig haft och kommer aldrig att ha några (om det nu finns några kvar). Pinnar ska vara just pinnar...alltså icke vandrare. =) Hua för att få såna på sig! =(



Ha en trevlig helg!



Kram!

2009-01-16 @ 19:25:14
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Åsa/asamia

Underbara bilder som vanligt!

Har kaninerna små kläder på sig? Blev nyfiken ;0)

Vill gärna prata bort en stund, har du tid nån dag?

Kram

2009-01-16 @ 20:17:24
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: mia

Hej Lotta!



Faktum är att min stora tös hade just vandrande pinnar när hos var ca 6 år och de rymde också...vi hittade dem dock inte.



Jag bara älskar ditt tagalbum med kaninerna, så söta!! Imorgon bär det iväg till Borås för flytthjälp till den stora dottern...ska du den vägen?



Kram på dig!

2009-01-16 @ 22:40:55
URL: http://miatsblogspot.blogspot.com
Postat av: mia

Hej Lotta!

Faktum är att Natalie hade ett par pinnar när hon var ca 6 år och de rymde...vi hittade dem dock aldrig.



Jag älskar ditt tagalbum med kaninerna, så läckert och vilka gulliga små fluffbollar!



Imorgon ska jag till Borås och hjälpa tösen att flytta. Ska du den vägen?



Kram på dig!

Mia

2009-01-16 @ 22:46:13
URL: http://miatsblogspot.blogspot.com
Postat av: monica

Hade gärna smaskat på några frystorkade bollar ;-)

Vilken underbar tagbook!!! Superfina papper!



Jodå...här är en till som har haft vandrande pinnar! Kul när de var små men groteska när de blev större *blä Minns att pappa fick "ta hand om" dem när jag vägrade sen fniss*



Ha en skön helg!

Kram!

2009-01-17 @ 07:33:28
URL: http://leamon.blogg.se/
Postat av: sannaf

Jätte fin tagbok och super söt etikett till snöbollarna

Ha en härlig lördag

KRAM från Sanna

2009-01-17 @ 09:46:03
URL: http://sannaf.blogspot.com
Postat av: Karin- Essmo

Åååh! Va smaskiga snöbollarna ser ut! Det ser verkligen lyxigt ut med cellofan & dessa underbara papper! =)

& vilket coolt tagalbum! Du har så mångafiffiga ideér. Supersöta små kaniner!



Lite läskigt med vandrande pinnar... Min kusin hade en (sa hon) men den bara satt inne i en glasburk & den rörde aldrig på sig... Nu i efterhand undrar jag om det kanske bara var en vanlig pinne.. skrattar



Ha en underbar helg!



Många kramar till Dig! =)

2009-01-17 @ 17:26:32
URL: http://essmos.blogspot.com/
Postat av: Ullis

Hej Lotta! Vilken söt Tag-bok du gjort!

Hoppas er helg varit lyckad! Nu väntar skridskoåkning med korvgrillning i stugan.

Vi hörs!

Ullis

2009-01-18 @ 10:00:32
Postat av: Karin

Gillar din tag-bok med långöron!!! Super-fin!

2009-01-18 @ 10:42:20
URL: http://kajsaloppan.blogspot.com
Postat av: SusanneSj

Nä fy då... Nu blev jag inget sugen på marscmallows alls... Tycker det är dundergott.

Till själva skapandet :D

OJ! Det är ju bara hur toksnyggt som helst.

Gillar uppläggen, färgvalen, mmmm... ögongodis.



Stor kram till dig

2009-01-18 @ 12:04:02
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Vilka goda frystorkade snöbollar! & en väldigt vacker förpackning har de fått också. Paprena var väldigt harmoniska & fina! Har aldrig haft några egan pinnar, men man har hört åtskilliga rymningshistorier om dem, alltid lika roliga =)Kramar Alexandra

2009-01-18 @ 12:16:28
URL: http://mammaalekspyssel.blogspot.com
Postat av: sari

vilka goa torkade snöbollar!!! =) Underbara långörön ni har! =)

2009-01-18 @ 21:22:13
URL: http://sari-sariscards.blogspot.com
Postat av: Cicci

Du har något att hämta i min blogg.

Kramiz

2009-01-19 @ 20:13:43
URL: http://ciicciiha.blogg.se/
Postat av: Ingrid - Inola

Snöbollarna i egendesignad förpackning var ju för roliga! Den idén "lånar" jag gärna om det är OK. Väldigt behagligt färgval på tagboken!

2009-01-19 @ 21:04:41
URL: http://inola.blogg.se/
Postat av: Cathrin

HEEEEJ Lotta!! Länge sedan jag var inne hos dej,fyyyy på mej. Vilken fin tagbook du gjort, färger som passar nu när det ä kallt och vintrigt.Smakar gärna på de där frystorkade,mums. Jodu här finns ju ett och annat djur,hund,katt, höns,en och annan mus springande i väggarna och så en bock! Kram på dej Cathrin

2009-01-20 @ 18:57:49
URL: http://cathrink.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0