Fröken Finemang, Primakort åt Storyhouse å ACHTUNG!



Kortet ovan är tillverkat nästan helt i material från tillverkaren Prima och
är ett DT-kort åt Storyhouse, som har allt från papper, hjärtastämpel, blommor
och de fina papperna i sin shop. Hjärtat är en clearstamp och efter uppstämpling
på ljust papper drog jag med en rosa Brilliancedyna rakt över.Text QK Maddie Anne.

 



Ibland är det tur att man har en dotter som ständigt har sin kamera i högsta hugg och
knäpper bilder från alla vinklar och vrår! Här har hon varit i farten och tagit detaljbilder
på korten som ingår i junimånads kortpaket hos Storyhouse, som jag vimsade till och
glömde scanna. Är du nyfiken titta in hos Storyhouse och då under "Lottas kortpaket",
så kan du ta en närmare titt på allt som ingår i dom.



Yngsta tösen tillbringar många timmar med mej i vårat stämpelrum och nu
i veckan hade hon tydligen tröttnat på mina fingrar som "lever ett eget liv", som jag säger.
I fingrarna liv tappas det mycket och att ofta hjälpa till med att plocka upp, slippa
ramsan som kommer följt av tunga suckar fick "Föken Finemang" att tänka till!
Efter en sväng till källaren efter en bit trälist på 5x6 cm, rotande i lådor, scrappy glue
(som man borde ha i skolan iställer för "skitlimmet" där, som hon säjer) var uppfinningen klar!
Min BRADSPLOCKARE á la Fröken Finemang!

   

Framsidan har hon dekorerat med en fin ros och massor av blingstenar,
som hon haft quickstick och lim till. På baksidan limmade hon två magneter
och sedan var det bara att testa och det blev visst bradsnapp direkt.....
Jag kan inte låta bli att skriva det igen, visst är barn fantastiska på att få
bra ideér!

Äldsta dottern var ju på en resa med skolan i ett utbytesprojekt om solenergi i
Tyskland i en vecka i höstas. Hon hade genom turens hjälp blivit en av tre elever som
 fått sitt  namn draget. Nu i efterhand kan jag väl tycka att det var modigt av henne  att
resa iväg utan att kunna ett endaste tyskt ord. Dock fick jag i efterhand reda på att hon
frågat sina klasskamrater om ett  tyskt ord inklusive uttal.....
När jag nyligen fick reda på vad ordet  var blev jag tydligen lika konfunderad som hennes
klass, som skrattat rätt gott åt henne. Ordet var varning - achtung på tyska.....fast hennes
motivering att hon brukar råka ut för de mest konstiga saker, kunde ju achtung vara ett bra ord
och som moder kan jag inte annat än hålla med!
Hon hade ingen som helst nytta av achtung i Tyskland, men nu när de tyska elverna var här i
Sverige i maj kom det till användning två gånger!
En av de sköna soliga kvällarna ni vet, samlades alla en kväll nere i Stadsparken och de stod
ett gäng och pratade och mitt i allt kom en boll farande i hög fart från igenstans. Dottern rusade
fram och ropade ACHTUNG! Alla kunde flytta sej från bollen och hennes klasskompisar
låg dubbla av skratt, för som hon sa, en dag kommer jag få nytta av detdär "achtung".
Senare spelades det kubb och givets fick hon alla träpinnar att fara all världens väg och då
var achtung bra igen, men då skrattade ingen längre......
Vilket ord tycker du är att kunna på "utrikiska"?

Achtung på er allihop och ha en alldeles underbar helg och TACK, TACK för alla kommentarer,
de glädjer mej så mycket!

Skutt och kram!





Kommentarer
Postat av: Alexandra

Vilka underbara barn du har! De är väldigt kloka båda två! Måste ha ärvt en massa bra fantasi från sin mor! Kram

2008-06-27 @ 12:08:35
URL: http://mammaalekspyssel.blogspot.com
Postat av: Cornelia

Tack för en trevlig stund här! Fina grejor och rolig text!

2008-06-27 @ 12:10:19
URL: http://www.raggsocka.se
Postat av: mia.t

Achtung, här kommer jag! Tja det är inte ett så dumt ord.

Ett annat ord som kan vara bra att känna till (som vuxen r) är vad vårat svenska "fika" betyder för en italienare...De italienare som har varit hos oss på jobbet har varit väldigt konfunderade över varför vi så ljudligt erbjuder fika i tid och otid...ja, inte är det för att vi är i bordell-branschen allihopa....fråga inte en italienare om han vill ha fika med andra ord...R



Underbart kreativa barn du har, både vad det gäller pyssel och språk-kunskaper =)



kram mia

2008-06-27 @ 19:50:18
Postat av: petraso

Asgarv.....



Jag ska be sonen bygga en sådan åt mig med......

2008-06-27 @ 21:45:17
Postat av: Malin

Vilka duktiga barn du har =D

JÄttefint kort!!!



Ha en bra dag!



Kram!!

2008-06-28 @ 12:41:27
URL: http://majamelon.blogg.se/
Postat av: Angelika

Vilket jättehärligt kort, superfint!

Men å vilken fin uppfinning, sån borde ju alla ha :-)

Ja barn är för härliga helt klart!

Ser fram emot att få träffa dig igen imorgon, ska bli roligt!!

Ses imon.

KRAM

Postat av: Lise-Lott G

vilken fiffig dotter du har som är så snäll mot dig.

jättefint kort också.



ha det gott.



kram Lise-Lott

2008-06-28 @ 21:55:04
URL: http://liselottg.blogg.se/
Postat av: Linda

Bradsplockare, hahaha!! :) Som vanligt jättefina saker!



När åker du hem härifrån då, stannar ni på kvällen? I så fall hade ni kunnat komma förbi och hälsa på en sväng om du vill. Eller något annat! När stänger mässan på lördagen tro? Visst hade det varit skoj att ses!



Kramar

2008-06-29 @ 09:27:03
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Mia

Vilket häftigt kort du gjort, Lotta! Lite annorlunda mot Magnolia/hÄnglarna men lika läckert som vanligt! Vilken uppfinnartös du har...har du sagt åt henne att söka patent på den braiga uppfinningen? =) Kulig historia om Achtung....tänk att hon visste att det var ett bra ord att kunna. =)



Ha en toppenvecka!



Kramar i massor!

2008-06-29 @ 11:46:21
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Gunilla/Nilla

Vilka uppfinnare till barn du har! Väldigt fiffig idé och så fin den blev!

Kortet är attans LÄCKERT. Gillar upplägget och dom härliga färgerna.

Kan inte komma på ngt bra ord på utrikiska just nu. Men vi var och såg en kul film häromkvällen, "Jiddra inte med Sohan"! Där var en hel del kul ordväxlingar mellan språken;=D!!

Hoppas att du njuter av sommaren.

Må så gott vännen och stor kram till dig♥

/Gunilla

2008-06-29 @ 14:48:53
URL: http://kortnilla.blogg.se/
Postat av: Vikkan

Åhh, vilken fin ny bloggheader du har!!! älskar rosa



Det är tur att andra har fantasi när man själv är "hemmablind".



På tal om utrikiska. På gymnasiet fick vi läsa en massa engelska artiklar. Jag vet inte om jag någonsin kommer få användning av dessa två glosor men de fastnade på något besynnerligt sätt i min hjärna. Devour voraciously vilket betyder Sluka glupskt...!



Må gott i veckan!

Kram Vikkan

2008-06-30 @ 00:55:23
URL: http://vikkan76.blogg.se/
Postat av: Chruss

Haha, den där bradsplockaren snor jag direkt! Fast jag funderar på ett långt skaft så slipper man vika sig så dant under borden...



Snyggt kort!

2008-06-30 @ 13:14:53
URL: http://chruss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0