Skak-kort, Tilda med kappa å skarpa skott........



Under den mycket lyckade söndagen i pysslets tecken i Jönköping fick jag bland
annat detta kort gjort med Tilda i cape i vinröda och gråa färger.
Motivet är färglagt med MCP-teknik, som jag gillar så mycket. Papper BoBunny och
Basic G.

   

De härliga sammetslöven från Prima  finns hos Hobbyhuset i en mängd olika färger och du
hittar dom under jul och där dekorationer i shopen. Här är de i grå nyanser.  
Noter som Pernilla i Nässjögänget inspirerat med fann jag bland min mormors gamla noter, som
inte var helt  fullständiga och då ( turligt nog) inte i spelbart skick......men perfekt till kortmakeriet!
Flourish med hjälp av en Bosskut dies i blingpapper. Glitterpenna på blommorna från Prima.




Detta så kallade skak-kort med motiv från Kortmakaren är ett DT-kort åt Hobbyhuset.
Allt material finns i shopen och här ses  Primas sammetsblad i röda och gröna färger.


 

Även detta motiv är färglagt med MCP-teknik, men det var kanske inte så bra med tanke på
glittret i skak-kortet. Glittret är bla beadazzles och det funkar bra, men när jag inte kunde motstå
att testa med rejält glittrigt embossingpulver, så liksom fastnar det i färgen ( pennorna är olje-
baserade) på sina ställen......
Den som har lust och vill göra ett eget skak-kort hittar beskrivning med foto och text i Hobbyhusets
Inspirationsblogg, det finns länk dit i min lista.
Det är kul att göra ett sånt här kort och det blir lite annorlunda med fönstret framtill och glittret innför
och det  passar ju bra i dessa snöiga dagar!

Jo, som sagt vi hade mycket trevligt i söndags bland både nya och gamla bekantskaper och
hoppas att vi kan ses och pyssla ihop fler gånger!

Här är det återigen vitt ute och det fylls på med mer och det är lite kallt om man sticker ut näsan och
jag tänker på min uppväxt på landet  i juletid.  Vi bodde i ett hus från 1848 med egna ljud, som gamla
hus har. Det ligger upp på en avfartsväg intill byns kyrka och med den susande Småländska skogen
som granne. Det var även ett  köldhål och vissa "vargavintrar" kröp kvicksilvret ner under 30 minus, brrrrr!

Hela familjen satt i soffan i vardagsrummet och tittade på något TV-program från de två(!) kanalerna och
plötsligt SMÄLLDE det, som en pistol och vi blev alla jätterädda!
Det SMALL, igen och igen och inte ens pappa vågade gå ut i köket i andra delen av huset, som det verkade
som pistolskotten kom ifrån och då var det illa när inte ens hans vågade.......
Efter sjätte, sjunde SMÄLLEN kom det ett helt batteri av smällar och det ringde nästan i allas öron , men
nu vågade vi tassa ut i köket ,för visst var det något konstigt!

PANG, PANG hördes det  igen, där vi alla stod mitt i köet som frågetecken - PANG och nu kunde vi lokalisera
smällandet - va,  från skafferiet, ett sånt där stort kallt som finns i gamla hus ni vet.
Pappa slet nu upp dörren med oss tätt bakom och PANG där exploderade den sista flaskan julmust.........
Våra skenande hjärtan började nu lugna sej och skrattet låg på lur istället - det var alltså en drickaback med
julmust som exploderade av kylan som rådde både utomhus och i skafferiet!
Det kändes ju mycket bra att det inte var värre och inte pistolskott, som vi först trott - fast riktigt bra vet jag inte
heller - tänk er sörjan av krossat glass tillhörande en hel back med julmust, därtill all rinnande julmust överallt,
samt allt skum..........och jag kan väl inte tänka mej att Morsan var så jätteglad.

Vi brukar själva sätta upp den obilgatoriska backen med julmust i vår vindstrappa, där det är lite kyligt och
det var kallt ute och vi satt och spelade spel och en dricka exploderade och PANG! De övriga i min familj blev
precis stela och rädda, men jag spelade lugnt vidare och sa:
-Äh, detdär var bara en julmust som small, det är nog bäst att du lyfter ner backen och syftade på maken.
Så med andra ord kan man dra den slutsatsen att julmust är lika skarpladdade då som nu!
Ställ nu inte era stundande julmust för kallt, eller huka er när de skarpa skotten avfyras........

Ha det TOPPEN alla underbara bloggvänner och TACK för alla kommentarer!

Hej Hopp,





Kommentarer
Postat av: Linda

Tur att det bara var julmust i alla fall. :) Jättefina kort som alltid! Kramar

2008-11-24 @ 23:07:56
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Elzie

Jättemysiga kort. Det där skakkortet ska jag testa.

Ha en bra dag.

Kram Elzie

2008-11-25 @ 08:22:28
URL: http://essemia.blogspot.com
Postat av: Lise-Lott G

jättefina kort!! speciellt det första.



ha det gott.



kram Lise-Lott

2008-11-25 @ 13:05:31
URL: http://liselottg.blogg.se/
Postat av: Anonym

Inne och kikar i din blogg. Hittade hit vias Saris. Sätter ett litet avtryck att jag varit här.



Vicki

2008-11-25 @ 18:21:30
Postat av: SusanneSj

Tjenixen,

vilket klädsamt kort Tilda fått, urtjusigt. Snyggt med snirkeln bakom blomman. Kortet m kärven (hur stavas det???) var jättefint. Snyggt m shakerkort.



Jag fotade boxen igår som är klar, men jag ser i kors o orkar inte ta fram kameran, min dator...(lånar dotterns nu) you know. Får bli imorgon. Men jag blev nöjd.



Ha gott kära du!

Kram

2008-11-25 @ 19:48:26
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: SusanneSj

Tjenixen,

vilket klädsamt kort Tilda fått, urtjusigt. Snyggt med snirkeln bakom blomman. Kortet m kärven (hur stavas det???) var jättefint. Snyggt m shakerkort.



Jag fotade boxen igår som är klar, men jag ser i kors o orkar inte ta fram kameran, min dator...(lånar dotterns nu) you know. Får bli imorgon. Men jag blev nöjd.



Ha gott kära du!

Kram

2008-11-25 @ 19:49:31
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Maria O

Va roligt att du hittat användning för gamla felskrivna noter. Passar utmärkt på ditt fina kort. Så snyggt du hängt dekorationeer i en blomma.(stjärnorna).

Pang pagn julemust !!!Tänker Lucky Luke !

Fint shakerkort du gjort. Hos en del flööödar verkligen fantasin.

Kram och tack för trevliga kommentarer i min blogg.



Maria

2008-11-25 @ 21:09:03
URL: http://www.mariasvra.blogspot.com
Postat av: Mia

Tilda-kortet är helt underbart! Vilka härliga färger och så snyggt med noterna! Häftigt med skak-kort! Vilken tur att det inte var pistolskott utan julmust. =) Ska komma ihåg att inte ställa dem för kallt! =)



Kram!

2008-11-26 @ 14:34:15
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: zizzi

Halloj

Snygga kort som vanligt. Gillar verkligen skak-kortet du gjort med kortmakarstämpeln.

Kram

2008-11-26 @ 15:28:15
URL: http://cissi74.blogg.se/
Postat av: SannaF

Vilka underbara o fina o annorlunda kort du gjort!!!!

KRAM KRAM

2008-11-26 @ 20:36:19
URL: http://sannaf.blogspot.com
Postat av: Malin

Underbara kort och så häftigt med glitterfönstret!! Rolig idé!

Det där med drickaback har jag oxå varit med om ;P Men vilka jädra smällar det blir! Förstår att ni blev rädda! Idag öppnade min shop!! lycka



ha en härlig kväll!

Kram!

2008-11-26 @ 22:08:45
URL: http://majamelon.blogg.se/
Postat av: Cicci

Julmust på PET-flaska kanske är ett tips. ;0)

Översta kortet föll mig direkt i smaken. Den djupa röda, silevr och grått var ju bara så snyggt.

Kramiz

2008-11-26 @ 22:21:16
URL: http://ciicciiha.blogg.se/
Postat av: Karin- Essmo

Sååå fina kort som alltid! =) Jag testade & göra ett shakerkort-superkul!!! Skall lägga det i galleriet imorgon ;)



Härliga historier du har! Skönt att det "bara" var julmust *fniss*

2008-11-26 @ 23:17:56
URL: http://essmos.blogspot.com/
Postat av: myy ja vilijonkka

Kanonfint....som vanligt och som alltid.... ;o)

Ha det gott!

2008-11-27 @ 05:05:24
URL: http://tessa78.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0