"Recept" på tårta/ bakelse á la Lotta å felklipp.........




Nu har jag varit i "baktagen" igen och denna gång passade jag på att ta foto
under de olika momenten, då jag innan lovat att bjussa på detta recept!

Jessica på Storyhouse å já saknade vårat samarbete, så kör vi på för
fulla muggar igen och det känns kanon! Det blev lättare att placera receptet
med foto och text i Storyhouse galleri, då det är ganska många bilder!
Hoppas att någon får lust att prova receptet!
Kika  in på www.storyhouse.se under scrapnytt (längst uppe i höger i menyn) 
så finns länken där!

Här blev det ännu en prickig tårta, men jag gillar ju prickar.....får väl lov att erkänna
att när jag var i en scrapaffär, som säljer dessa BoBunny-prickar köpte jag 15st av
dessa papper i olika färger. Men Ulle var värre, hon köpte 16st.....och det var det
enda vi handlade i pappersväg....hrm hon gillar prickar med!



Här är en närbild med diverse spets, pärlfloss, bandblommor och Primablommor.
Bradset har pysseltösen fixat åt mej och det står med i receptet hur hon har gjort!

Denna idé kom till mej en natt och morgonen därpå var jag tvungen att testa.....
är man nyfiken så är man!
Men kom ihåg -  mitt synsätt till skapande är att det finns inga rätt eller fel!
Jag ser bara detta som en inspiration, som jag vill dela med mej av, inget annat!
Om du inte vill göra en cylinder, klä en rund mindre box och gör en tårta av det!



Här är ytterligare ett litet smakprov på en annan tårt/bakelsemodell och här
med randigt papper från Daisy D, spets och bling. Denna är något mindre
än den förra, kom ihåg du bestämmer helt och hållet själv hur du vill ha just
DIN tårt/bakelse!  Rund, fyrkantig eller rektangulär.....



En bild ovan och här ser du att jag skippat oasisen och satt en stor blomma
i mitten och knappar med knutet tyll i de mindre knapparna. Har man något
 födelsedagsbarn kan man ju rent ut av skriva namn osv eller ljus - you name it......

Jag har en del aningar om att Jessica skulle baka en, så ni som brukar
besöka affären får väl se hur hennes version ser ut!

Som jag skrivit förr är Morsan en ständig källa till många skratt, som förlänger
mitt liv ivarjefall......Nu är det ganska många år sedan, men det kommer på tapeten
rätt vad det är.... Morsan hade skaffat sej en fin kofta i ganska grovt bomullsgarn
som dessutom hade en hel del broderier. Om du tänker 80-tal, så gissar du
helt rätt, stora bylsiga armar och stora knappar längs en rak framkant, jojo!
Koftan var gräddvit och brodyret var lila vindruvor och hon har så förtjust i denna kofta!
Om ni någon gång har haft en riktig favoritkofta, så vet ni vilken relation hon och denna
arma kofta hade ( jag har det med min jeansgarnskofta).
Höstdagen var lite kylig och iklädd Koftan med stort K och förkläde över detta (förkläde
ska man ju ha när man lagar mat) skulle hon klippa upp en plastpåse med falukorv i. 
Men att en plastpåse kunde vara så trög att klippa i kunde man väl inte tro - så Morsan
tog i rejält med saxen för att i nästa stund inse att hon klippt upp hela armen  nertill på
sin Kofta....
Vi barn förstod ingenting när hon stod där i köket och var helt förstörd över katastrofen, jag
tror att även någon tår kom! Hon hade klippt en väldigt stort hål, så det gick tyvärr inte att
laga på något vis!!! Denna händelse har etsat sej hos hela familjen och så fort vi tar fram en
 sax hos henne pekar hon med fingret och varnar:
-Se er för var ni klipper!!!! Det kanske är till att tänka på nu när det är ett stort mode med
koftor i allsköns modeller!

PS.när jag nämde för Morsan att jag skulle skriva om henns Kofta sa, hon med en suck:
oh, den var så varm och gosig och jag saknar den ännu så......

Hej Hopp på er alla - baka lugnt och hålla koll på saxen!!



Kommentarer
Postat av: lenislenis

Tack för inspirationen. Dina bakverk är underbara!

2008-10-08 @ 18:23:40
URL: http://lenislenis.blogg.se/
Postat av: Vikkan

Å, wow! Jag är helt betagen av dina tårtor! Alltså, tänk att få en sådan när man fyller år! Me like!!! ;)



Mina barn är nu friska från sin förkylning, tack och lov men nu börjar jag ana lite kläng/häng/mammighet hos dem båda. Speciellt när de är trötta! På kvällen när jag lägger dem kör jag med 5 minuters metoden men idag hann jag inte in. Skönt att de somnar själva nu utan alltför mycket gråt! Men det ändrar sig säkert snart igen så jag får glädjas åt detta nu iaf!



Härlig historia om din mammas kofta! Jag har själv inte klippt i någon kofta men väl ett finger och det gjorde ont kan jag säga!



Ha en fortsatt trevlig vecka!



Kram Vikkan -som är jättenöjd med sin fräsiga frisyr! blink

2008-10-08 @ 19:12:31
URL: http://vikkan76.blogg.se/
Postat av: Linda

Men wow vilka underbara tårtor du gör!!! Mums, jag som är hungrig och allt. :) Kramar

2008-10-08 @ 19:21:40
URL: http://www.knorrigt.com
Postat av: Mia

Du milde bagare vilka bakelser du gör!! Vilket pill det verkar vara...du måste ha gott om tålamod! =) Så kul att du fortsätter hos StoryHouse! Hälsa från mig! Stackars stackars morsan...jag förstår hennes förtvivlan när koftan blev förstörd! Förstår om hon hatar falukorv nu. =)



Kram!

2008-10-08 @ 22:07:08
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Hella

superläckert bakverk må jag säga!! det är inte helt omöjligt att det kommer en kaka ifrån mitt håll så småningom oxå :D

2008-10-08 @ 23:23:38
URL: http://hellabella.blogg.se/
Postat av: myy ja vilijonkka

det är super fin tårta!

2008-10-09 @ 06:28:30
URL: http://tessa78.blogspot.com/
Postat av: KarinS

Uschusch, va synd ja tycker om din stackars mamma! Fy va fånigt att själv råka ha sönder bästa tröjan!

Men roligt att du passade på att visa din underbara tårta igen!! Jag hade nämligen vägarna förbi Hildas igår å va ju då tvungen kika runt där tills jag hittade den å kunde titta live! Den var ursnygg! Och korten med de små långluggade barnen också!

2008-10-09 @ 08:43:33
URL: http://bloggkarin.blogg.se/
Postat av: Malin

Å vilka fina tårtor!!!

Stackars din mamma=( Jag har oxå en favorit som jag inte får ha på mig för Daniel...kan förstå honom för den har hänt med i 15 år. en stor grå "munktröja" som är så stor att den går ner till knäna och armarna hänger. Den ser gräslig ut och det är små hål överallt men jag kan inte slänga den! När ingen är hemma så kan jag plocka fram den och gå runt och mysa haha!



Kram!!

2008-10-09 @ 11:48:12
URL: http://majamelon.blogg.se/
Postat av: Maria Ammar (mammaria79)

Mums vilka läckra tårtor!!! Undrar om jag inte ska prova en egen liten variant av dem... Syrran fyller ju snart år. ;0) Tusen tack för inspirationen och halloweenkorten är också jätteläckra!



Tack för din gulliga kommentar inne hos mig! jätteglad



Trevlig helg!



Kram

2008-10-10 @ 09:03:41
URL: http://mariaammar.blogg.se/
Postat av: Helén

Vilka underbara tårtor!!! Nåt sånt kanske man skulle försöka ge sig på till lilltjejen fyller 4 :)

2008-10-10 @ 17:57:25
URL: http://h-scrapbookingmyway.blogspot.com
Postat av: Aija

Wow, these cakes are really stunning. You have done such a great job creating them :)

2008-10-11 @ 20:17:42
URL: http://kerttulinpaja.blogspot.com
Postat av: SusanneSj

WOW!!! Du är ju otrolig, vilka tårtor. Kanonsnygga!



kram o ha bra

2008-10-12 @ 08:25:47
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: mia.t

Smarrig bakelse, ska ta och testa det där receptet nån dag, ett riktigt bantarrecept också ;)

Jag har också en passion för prickiga papper och svängde förbi Alingsås i fredags enbart för att införskaffa ett gäng Wild Asparagus med just prickar. Du verkar ju dessutom vara en glad prick hela du så det passar ju bra ;))

Stackars morsan, fattar precis hur hemskt det måste kännas att klippa sönder favvo-koftan. Har själv en favvis i blå ull som är hopplöst ute men slänga den...?....aldrig!! Den kan man kura ihop sig i en blåsig höstdag och mysa i fåtöljen med en kopp te.

Många sådana höstdagar önskar jag dig!

kram mia

2008-10-12 @ 12:35:11
URL: http://miatsblogspot.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0